Ook jij kan de wereld een stukje mooier maken...

24 januari 2019 door Ylona



Wat mij opvalt in de gesprekken die ik dagelijks voer, is dat werken allang niet meer alleen synoniem staat voor het hebben van een goed betaalde baan bij een bedrijf met aanzien. Ik merk dat er veel meer en veel dieper nagedacht wordt of het werk wel aansluit bij persoonlijke idealen.

Deze persoonlijke idealen hebben negen van de tien keer niets meer met geld, aanzien of status te maken maar veelal met de mogelijkheid om je eigen talenten te kunnen laten ontplooien in een werkomgeving die bijdraagt aan een zinvol bestaan. Dus of je met wat je doet in je werk ook de wereld een beetje mooier zou kunnen maken.

Mocht je denken dat ik alleen gesprekken voer met mensen die in een dertigerdilemma of in een opkomende midlifecrisis zitten, dan heb je het mis. Het lijkt echt van alle leeftijden te zijn: van schoolverlaters tot doorgewinterde vakidioten.

Mensen worden zich er steeds meer van bewust dat het werken voor bijvoorbeeld één van de gerenommeerde e-commerce monsters, waarbij je bijvoorbeeld elke dag moet proberen om minder lucht in dozen te krijgen voor nog meer efficiëntie, op geen enkele wijze bijdraagt aan de behoefte er toe te willen doen.

Ik vroeg me af of het op zoek gaan naar meer betekenisvol werk het enige zou zijn waar het aan zou schorten in de huidige werkomgeving of dat er op arbeidsvoorwaardelijk vlak nog meer onvrede zou zijn. In mijn gesprekken ben ik hierop gaan doorvragen. Hierbij vroeg ik specifiek naar (on)tevredenheid op het vlak van functie-inhoud, salaris, werk- en privé balans, collega’s en werksfeer. Al snel kwam ik erachter dat in zeker 80% van de gesprekken iedereen op de eerder genoemde punten relatief tevreden is.

Ik zal ter inspiratie twee reacties met jullie delen:

“Ik heb een meer dan prima arbeidsvoorwaardenpakket, echter het realiseren van jaarlijks 1% conversieverbetering op rode jurkjes lijkt in eerste instantie heel erg leuk maar is uiteindelijk zo leeg.”

of

De inhoudelijke uitdaging in mijn functie is eigenlijk alles wat ik in mijn werk zoek, maar ik mis een houvast in de vorm een hoger doel. Iets zinvols voor de wereld wat wij met elkaar in een bedrijf kunnen nastreven.”

Nu zijn wij een bedrijf met een missie en een prachtig hoger doel als het gaat om de wereld een stukje mooier maken. Jullie zullen nu wel denken dat dit ons wel heel erg goed uitkomt. En laten we eerlijk zijn, dat is natuurlijk ook zo. In onze sollicitatiegesprekken kunnen wij concreet laten zien hoe jij met de expertise die jij hebt de wereld een stukje mooier kan maken.

Wat je niet moet vergeten, is dat dit driekwart jaar geleden echt wel anders was. Wij hadden al wel een missie maar (bijna) niemand was hier mee bezig. Ik hoopte altijd op motivatiebrieven waarin beschreven stond dat men zich door onze vacatures al bijvoorbaat verbonden zouden voelen om bij ons mooie groene bedrijf te werken. Maar helaas, de term ‘duurzame energie’ leek voor velen een echte ver van zijn/haar bedshow te zijn.

Tijden veranderen snel, dat zien we nu. Naast dat mensen meer op zoek zijn naar een betekenisvol bestaan is er heel veel media-aandacht voor onze prachtige missie. De quote 'elke investering in duurzame energie, betaalt zich terug' horen we vaak bij onze klanten. Zowel op het vlak van besparing als op het vlak van persoonlijke voldoening. Klanten willen investeren in de toekomst van onze volgende generaties, zodat zij ook nog een lekker leefklimaat hebben.

Op dit moment hebben wij meer dan 40.000 huishoudens voorzien van duurzame energie en geven wij dagelijks 550 medewerkers een betekenisvol inkomen. Ookal zijn we al 6 jaar bezig, voor ons gevoel staan we nog maar aan het begin. Persoonlijk haal ik veel voldoening uit het werken bij een bedrijf waarbij ik ook nog eens in mijn functie het voorrecht heb om nog veel meer mensen het gevoel van zinvol werk te geven. Dit zodat ook jij de kans hebt de wereld een stukje mooier te maken.