Wie heeft de foutste kersttrui?!

14 december 2018 door Anneloes



‘Wie heeft de foutste kersttrui?!’ Was het bericht dat deze week in onze Zonneplan appgroep rondging. Om even op de zaken vooruit te lopen, dit is (onder andere) het resultaat van dat appje, weten wat eraan vooraf ging? En wat we er nog meer mee bereikt hebben? Lees mee!

Toen er deze week een collega door ons kantoor liep in een foute kersttrui was mijn eerste gedachte: ‘binnenkort is het toch foute kersttruiendag?’ en nadat ik het gecheckt had en zag dat het inderdaad zo was dacht ik ‘daar moeten we iets mee doen!’.
Want eerlijk is eerlijk, een foute kersttrui is voor iedereen toch wel een beetje een guilty pleasure? Voor mij in ieder geval wel en het leek me leuk om heel Zonneplan in een foute kersttrui naar kantoor te laten komen. Ik dropte het idee in het team en het idee voor de competitie: ‘Wie heeft de foutste kersttrui’ was snel geboren.

Foute Kersttruiendag is een initiatief van Save the Children, ‘een echte held verzamelt geld’ vinden zij. Je kan natuurlijk geld inzamelen door een leuke actie te doen en de actie die zij hieraan gekoppeld hebben is het voor gek lopen met een foute kersttrui, dan ben je pas echt een held!

Omdat het een initiatief is van Save the Children besloten we om er ook een inzamelingsactie van te maken, misschien konden we nog een leuk bedrag bij elkaar krijgen!
Er werd een bericht in de app gestuurd waarin we alle collega’s uitdaagden om op vrijdag in hun foutste kersttrui naar kantoor te komen en daarmee kon de voorpret beginnen! Vragen en tips over waar men het beste een foute kersttrui kon kopen gingen over en weer en de eerste attributen werden mee naar kantoor genomen.
Om de inzameling te stimuleren bedachten we dat het tof zou zijn om live te kunnen volgen hoeveel geld we al hadden opgehaald. Snel even langsgelopen bij onze developers en nog geen kwartier later was de tussenstand live te volgen vanaf de borden die door het hele kantoor hangen! Tijdens onze dagelijkse stand up werd er nog meer aandacht aan gegeven en werd er gezegd dat collega’s de bonus die ze aan een sale verdienen kunnen doneren.
image

Op donderdag stond de teller inmiddels op €500 en werd de druk steeds hoger; mensen die nog geen trui hadden gekocht begonnen nu toch echt een beetje zenuwachtig te worden.

Vrijdagochtend 8:30, ik loop het pand in en hoor als ik binnenkom (we zitten op de 2e, 3e en 4e verdieping van het pand) de kerstmuziek al hard door de boxen knallen en spot de eerste foute truien. Dit beloofd wat!
Eenmaal binnen op kantoor zie ik complete kerst-elfen-outfits, kerstpakken, kerstsokken, kerstjurkjes en natuurlijk vooral heel veel kersttruien! Lichtjes, kerstballen, kerstmutsen en kerstbomen ontbreken natuurlijk ook niet. De hele dag hebben we lol om alle mooie outfits en kijken onze zakelijke afspraken en sollicitanten hun ogen uit; tja, ook dit is Zonneplan!
Tijdens de stand up worden we ook nog eens verrast met het nieuws dat Zonneplan het ingezamelde bedrag zal verdubbelen, wauw! De cheque is inmiddels ontworpen en we zijn benieuwd wat voor bedrag er op zal komen te staan.
Om 16:30 maken we op de schermen de nominaties bekend, een stapje extra waarderen we natuurlijk bij Zonneplan dus ook versierde bureaus en extra’s bij de outfit nemen we mee in de beslissing.
Om 17:00 gaat de tap open en worden de eerste biertjes getapt en om 17:15 is het zo ver: de bekendmaking van de winnaar! We kiezen gezamenlijk een winner middels een kahoot waar iedereen aan mee kan doen. De gelukkige winnaar is Erwin met een zelfontworpen, duurzame kersttrui, voor hem wordt een leuke prijs besteld.
En niet onbelangrijk, we krijgen ook de cheque te zien met het uiteindelijke bedrag dat we ingezameld hebben, de teller is geëindigd op het indrukwekkende bedrag van €739,75 en door de verdubbeling komen we uiteindelijk uit op €1479,50!